måndag 29 mars 2010

Deklarationen

Nu har deklarationen äntligen kommit. Som jag har längtat, det är alltid lite oroande när den ska öppnas. Vill de ha pengar av mig eller får jag pengar av dem??? Hittills har jag bara fått pengar och inte behövt ge mer pengar men ändå. Snyggt och prydligt står det uppradat, mina inkomster och mina skulder. Det står vad jag har betalat i skatt till kyrkan (kollekten däremot går obemärkt förbi) och en påminnelse om döden genom begravningsavgiften. Förra året lyckades jag arbeta ihop en duktig slant för att ha pluggat heltid, känns bra. Lönen kommer från tre olika ställen och det är ju en förbättring mot förut när den spretade åt alla möjliga olika håll.
Tänk vad smidigt det skulle vara om livet i övrigt var så snyggt uppradat. Det här är vad du har fått in under året i fråga om vänliga kommentarer, tid och kärlek och det här är vad du själv bidragit med. Där hade jag nog helst av allt önskat att det gick jämt upp, fy så det skulle kännas om jag älskat mindre och bidragit med mindre. Det skulle i min värld vara bättre att ha gett mer än mindre men jag skulle nog känna mig oerhört ouppskattad.....
När jag tänker efter kanske det är lika bra att vi inte kan se det hela så uppmätt. Vem vet vad det skulle göra med oss.

Inga kommentarer: