onsdag 3 mars 2010

Djursjuk

Eftersom det inte verkar som om jag kommer att lyckas få in något husdjur i hemmet tittar jag mycket på "Animal planet" där det alltid är djur. Oftast när jag tittar handlar det om organisationer som räddar vanvårdade djur eller hundpoliser. Jag tycker att det är oerhört spännande och bra men samtidigt blir jag lite bestört. Varför gör folk så mot djur? Om man gör sig besväret med att skaffa sig ett husdjur varför vanvårdar man dem då?
Många verkar samla på djur och tror att de räddar djuren när de i verkligheten skadar dem. Vissa bilder får man inte heller ur huvudet. Nyss såg jag en hund med skabb som hade släpats efter en bil en bra bit innan den kommit loss. Det var verkligen en förfärligt skadad stackars liten en. Jag förstår inte varför man gör så.
Jag förstår inte heller varför man adopterar ett djur från djurhemmen och sedan vanvårdar dem. Jag har sett flera sådana fall på mina program. Kan man då inte strunta i att ta djuret? De har ju redan lidit nog! Tanken var ju att de skulle få ett gott hem till slut efter allt elände.
Jag funderar också på varför vi inte har några sådan föreningar här i landet. De som finns kan ju inte riktigt ge sig ut och rädda djur men de gör ett sjukt bra jobb med de djur de tar hand om. Kudos till dem!


Detta säger jag trots att jag förra våren avskydde de katthemskatter som rivit sönder sambons väggar i förra lägenheten!

Inga kommentarer: