torsdag 12 mars 2009

Barbie

Häromdagen fyllde Barbie 50 år. Grattis! Jag älskade Barbie när jag var liten. Min favorit var den med röd klänning som alltid fick vara mamma i mina lekar. Hon såg pålitlig ut. Jag har läst mycket om att Barbie skulle vara en dålig förebild för unga kvinnor på grund av att om hon var en riktig människa så skulle hon vara 180 centimeter och väga typ 50 kilon. Ja, det är väl verkligen inget att sträva efter. Men å andra sidan så har Barbie alltid varit en ung driven kvinna. Hon är/var pilot och äventyrerska och hade egen bil. Ken var ju inte ens med i bilden i början, Barbie klarade sig minsann bra själv!
Vad jag då kanske snarare skräms av är Beyonces senaste hit. I den verkar det som om kvinnor inte kan vara med och bestämma själva över sina liv. Om en kille gillar en tjej ska han "se till att sätta en ring på den"... En nära vän till mig förlovade sig nyligen och får svara på frågan vem som friade och hur det gick till. Både hon och jag förundras över detta. Är inte detta något man bestämmer gemensamt nuförtiden? Ska man sitta och vänta på att bli friad till? Och är man inte värd något om man inte har en ring på sig? Är inte kärleken lika äkta? Jag vill jättegärna gifta mig med pojkvännen och längtar efter den dagen men jag tycker faktiskt att det bör vara något vi kommer överens om gemensamt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har hört många tjejkompisar, som i övrigt tycker det är jätteviktigt med jämstäldhet och allt däromkring, i princip vägra gifta sig om inte kille i fråga friar (i många fall skulle han dessutom stå på knä).

Anonym sa...

Att leva tillsammans är ju ett gemensamt beslut... Sen är ju ett "äkta" frieri romantiskt, men jag hoppar nog gärna romantiken för att vi gemensamt beslutar att vi väljer leva med varandra, tillsammans.... hur lätt skulle det vara om man var lite osäker att säga NEJ om den man kanske lever med frågar om man vill gifta sig med den??? Jag är för gemensamma beslut och framtiden...

Chockad va :P

Lunkentuss sa...

T: Inte ett dugg chockad faktiskt ;)Romantiskt, ja men jag är tveksam om det verkligen funkar nu förtiden.... Förutom för Vickan och Daniel då men där måste man ju även fråga pappa och staten om lov!
Jon: Ja det är just det jag tycker är så konstigt! Varför ska två vuxna människor i just det här avseendet hamna i någon slags ojämställd gammal tankegång?

Anonym sa...

Helskumt är vad det är!