söndag 30 maj 2010

Hur man än vänder sig har man ändan där bak

Det har varit många diskussioner på sistone om kronprinsessbröllopet. Jag är en stark motståndare till brudöverlämning och tycker att det är synd, skam och elände att de ska syssla med sådan otyg. Men det finns det många andra som har skrivit kloka och bra ord om så jag ska inte lägga ner så oerhört mycket tid på det.
Något som jag irriterat och fascinerat märkt är att hur vi inom Svenska kyrkan än gör så blir vi anklagade att göra fel. Många tycker att vi lägger oss i något som vi inte har med att göra och att vi står för något föråldrat eftersom vi inte låter prinsessan välja själv.
Ursäkta?!?!??!?!
Det är ju vi som inte vill att de ska i äkta jämställdhet gå fram tillsammans. Vi står här för jämställdheten och prinsessparet står för det patriarkala synsätt som vi vill jobba oss ifrån. Dessutom har brudöverlämning inte varit en svensk tradition sedan medeltiden.
När sambon och jag diskuterade det här sist sa han något vist. Han anser att de kommer faktiskt till oss och då borde de rätta sig efter våra regler. När han går hem till någon så rättar han sig efter deras regler oavsett om han tycker att de är lite konstiga eller inte. Nu kommer de till oss och vill gifta sig och då borde de följa de regler vi har satt upp. Jag håller med och tycker att det är respektlöst gentemot oss som verkar inom kyrkan.
Men som sagt hur vi inom kyrkan än beter oss så blir det ändå vårt fel, oavsett hur det än är. Jag bara suckar....

Inga kommentarer: