måndag 31 maj 2010

Folkrättsbrott

Inte för att jag inte trodde att det inte skulle hända men jag blir ändå besviken när det händer. Jag ville så gärna tro att förnödenheterna skulle få komma fram, att de i Palestina skulle få det lite lättare för en liten stund i alla fall. Att israelerna skulle se att det inte handlar om vapen utan att det faktiskt handlar om medmänsklighet. Så blev de inte. Israel begick ett grovt folkrättsbrott och jag tror faktiskt inte att de kommer att få betala för det, i alla fall inte på ett folkrättsligt sätt. Det palestinska folket kommer att fortsätta att lida så länge blockaden kvarstår och vi kommer antagligen inte att se någon lösning på konflikten så länge det är så här Israel anser att konflikten ska hanteras.

En gång för många år sedan funderade jag på att åka ner som mänsklig sköld. Det blev inte så av flera anledningar. Jag funderade bland annat på om jag inte på så vis skulle gå med på Israels idé om att européer är bättre än vad palestinier är. Att mitt liv skulle vara mer värt än en palestinsk medborgares liv. Självfallet fanns en stor del feghet och överlevnadsinstinkt i mitt beslut också men jag vill ändå inte ställa upp på tanken att jag, bara för att jag är född i Europa, är mer värd än de som bor i Palestina. De personer som precis som många av oss här spelar Farmville för att fördriva tiden. Skillnaden är dock att de fördriver tiden på nätterna eftersom det är farligt att sova då, det tar för lång tid att ta sig ut när attackerna kommer. De fördriver tiden för att de väntar på elektricitet så att de ska kunna studera och ha en möjlighet att ta sig därifrån.

Gemensamt kan vi få Israel att ändra sig. Inte genom att kalla dem för satans-land eller mördare utan genom att uppmärksamma deras beteende, få fler att engagera sig och bli upprörda på deras sätt att hantera konflikten. Om vi ser till att våra politiker inte kan fly från den här frågan kommer de att vara tvungna att ta upp den med deras politiker. Om vi varje gång vi möter någon från Israel, på riktigt eller på nätet, talar om det här kanske opinionen skiftar även inne i landet. Det här kan inte fortgå, vi kan inte sitta tysta och titta på. Vi får inte gå med på deras idéer om vilken människa som är värd mest!

Min tro säger mig att alla människor är lika mycket värda. Låt det få spela roll.

Inga kommentarer: