fredag 7 augusti 2009

Är de verkligen så dumma?

Jag tappade för längesedan hoppet av de flesta amerikanare. Jag har insett att de knappt vet var Europa ligger eller att deras system är helt åt fanders. Jag ser framför mig ett folk som likt skådisarna i "Independence day" förväntar sig att hela världen ska lyda deras minsta vink och flagga med deras flagga och kunna deras nationalsång. Ibland tänds mitt hopp igen och jag övertygar mig själv om att inte alla lider av den totala ignorans som verkar råda i USA gentemot resten av världen. Igår fick sig dock denna övertygelse ytterligare en knäpp på näsan. Jag satt och slösurfade lite med tv:n påslagen i bakgrunden. Obama har kommit med ett nytt förslag om att alla amerikaner ska få en sjukförsäkring. Inte som här, eller gud förbjude Storbritanien där allt är gratis, men lite så där lagom så att man inte behöver dö på gatan för att man står utan försäkring. Detta kan ju kännas ganska aktuellt med tanke på att de flesta får sina försäkringar genom jobbet och många förlorar sina jobb nu under krisen. Detta har dock inte tagits emot med öppna armar. De flesta verkar tycka att det är extremt suspekt och underligt. På programmet som visades på tv:n kom ett inslag där Obama fick svara på frågor. Bland annat var det en tant som trodde att regeringen skulle skicka ut folk till alla äldre för att kolla hur de ville dö, eftersom det är det en sjukförsäkring gör......Min bristningspunkt var dock nådd när en av de andra politikerna fick uttala sig. Hennes lösning tog verkligen priset. Hon tyckte att de amerikaner som frivilligt donerar organ (medan de lever) ska få rabatterad sjukvård. Med andra ord tyckte hon att statlig organhandel var bättre än skattebaserad sjukförsäkring.

Så kan man ju också tänka.......

Inga kommentarer: