tisdag 26 augusti 2008

Pinsamt

Igår var jag på derby, Bajen-AIK eller kanske snarare AIK-Bajen eftersom AIK var hemmalag. Jag hade fått en biljett av en kompis till T och hon håller tyvärr på fel lag, nämligen AIK. Vi hade platser riktigt riktigt nära Norra stå så jag fick se AIK-klacken in action som man säger. Matchen var ok och hade på sina ställen ett riktigt snyggt spel. Jag blev lite förvånad av dem runt omkring mig som skrek okvädes ord till sina egna och Bajensspelare. De skrek sådana saker som jag verkligen hade hoppats att man skulle slippa höra. De skrek saker om personernas härkomst och pekade finger åt både AIKspelare och Bajenspelare. Hmm.... Jag som inte ens tycker att det är ok att bua när motståndarlaget kommer ut på planen. Det riktigt pinsamma hände dock när Bajen hade gjort mål, någon ur Bajenklacken kastade ut fyrverkerier på plan mot AIK:s målvakt. Sen en stund senare kom det ett till fyrverkeri. Matchen blåstes av och spelarna gick ut. Det uppstod ett visst tumult på Bajenläktaren och ytterligare ett fyrverkeri kom farande. Pinsamt! Matchen återupptogs efter kanske en kvart och Bajen reducerade till 2-2 och det blev också slutresultatet men för ovanlighetens skull kunde jag hålla med klacken på Norra stå när de skanderade "Ni är pinsamma Bajen". De som gör sånt där är inte riktiga idrottsintresserade personer och ja de är verkligen pinsamma....

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Jag håller med. En liten detalj bara: Det var efter aik:s (horribelt feldömda) straff som det blev tumult med inkastade grejer, bland annat fyrverkerier inte efter Bajens mål.

Själv såg jag matchen på en sportbar (ville inte sponsra hemmalaget aik plus att jag skulle upp tidigt dagen efteråt, men jag respekterar dem som vill se matchen på plats). Jag blev så arg efter aik:s straffmål att jag lämnade sportbaren (men jag kastade inte fyrverkerier omkring mig...) och missade därmed Sulans historiska (hans första i en tävlingsmatch med Bajen!) och mycket vackra mål.

Blev en lång kommentar det här. Man skulle kanske ha bloggat själv om detta...

Cliff Hanger sa...

Blev lite fel. Det ska stå: "...inkastade grejer, bland annat fyrverkerier - inte efter Bajens mål".