torsdag 30 september 2010

En stor ynnest med mitt jobb

Igår fick jag göra flera av mina favoritdelar med mitt jobb. Först var det kyrkohistoriska vandringar för mellanstadiebarn (eller vad det heter numera), sen var det mässa och på det ungdomskväll. Det är fantastiskt att få ha ett jobb som är så varierat. Alla delarna var fantastiska men det som verkligen låg i hjärta och hjärna när jag till slut kom hem på kvällen var mässan. Det var en speciell mässform som har utformats av en av mina arbetskamrater. Den handlar mycket om att ge människor en möjlighet att lägga ifrån sig skuld, skam och synd som kanske inte hör hemma hos den personen. En följd av Martin Modéus tankar i boken om Gudstjänsutveckling och offer-förövare i mässan.
Istället för psalmsång är det mycket levande musik med solist (i alla fall den här gången) och gårdagens tema var Ångest.
Min betraktelse blev inspirerad av Lukas 22 när Jesus var i Getsemane. Det var oerhört intensivt. Vi hade också bestämt att vi skulle ha alkoholfri nattvardsgång men eftersom delar av Kyrkorådet (kyrkans politiker som även är våra arbetsgivare) skulle vara med och de inte vill ha det så fick vi ändra om och ha två stationer. En med alkoholhaltig nattvard och en alkoholfri. Det som var fantastiskt var att den längsta kön blev till den alkoholfria. Det har funnits ett uppdämt behov av att få ta emot nattvarden utan alkohol i församlingen tror jag. Flera av gudstjänstbesökarna sa dessutom att detta var en av de stora plusen med denna mässa.
När jag kom därifrån var jag helt lycklig. Ibland kan man känna att luften är helt förtätad av helighet i ett rum och så var det igår.
Det är verkligen underbart att ha ett sådant här jobb!!!!

Inga kommentarer: