söndag 19 september 2010

Jag skräder inte orden

Jag liksom många andra har knallat iväg och röstat idag. Sambon och jag gjorde det tillsammans som ett demokratisktpar! Kändes bra. Att vi röstar liknande känns extra bra. Nog för att jag har nära vänner åt alla de håll. De är bra ändå.
Jag har ganska starka åsikter när det gäller att rösta. Att rösta är inte bara en rättighet utan även en förbannad skyldighet. Jag brukar dessutom påpeka att vi kvinnor måste verkligen hävda våra rättigheter. Vi har bara fått rösta sedan 1921. Det är inte ens hundra år!!!!! Hur kan vi ha blivit så försoffade på mindre än hundra år? Jag tror att vi glömmer för snabbt. Dessutom borde de män som inte är så välbeställda också kämpa för sin rösträtt. Bara några år tidigare än oss kvinnor fick de rösträtt, nämligen 1918.
Sen anser jag också att vi som har rösträtt och demokrati av ren solidaritet måste gå och rösta. Det finns så många människor i världen som kämpar för att få samma möjligheter som vi att utöva demokratiska rättigheter. Att vi struntar i vår rättighet är en skymf mot dem enligt mig.
Som sagt, jag har starka åsikter när det gäller det här men vad jag egentligen vill säga är att jag inte bryr mig om hur ni röstar men att ni röstar. Så ni som inte redan gått, iväg med er!!!

Inga kommentarer: