onsdag 6 oktober 2010

Att förhålla sig

Att förhålla sig till det ena och det andra är något jag har fått inbankat i mig framförallt det sista året under utbildningen. Jag måste förhålla mig till alla som är i kyrkan, vad de ska tycka och tänka och hur det jag säger "landar" hos dem. Efter det sista året trodde jag att jag skulle kräkas på det uttrycket. Ibland gör jag det fortfarande.
Men ibland väcks också en tanke. Kan jag utan att tänka mig för skriva i ett doptal att barnet är älskat från det att det är ett frö? Tänk om mamman eller någon annan i församlingen genomgått en abort tidigare och genom mina ord känner sig träffad och som en mördare. Det är ju inte så jag menar!
Eller om jag säger att detta barn varit efterlängtat och älskat från första början? Det kan ju inte jag veta, om inte föräldrarna sagt det speciellt till mig.... Jag kan bara förutsätta från de vanligaste förhållanden men egentligen kan jag inte mer än att gissa. Jag har vänner som när de först fick veta att de väntade sitt sista (vad de säger i alla fall) så blev de inte alls särskilt glada. Mamman hade precis varit föräldraledig och varken huset eller tiden räckte till för ytterligare en liten. Men en liten till blev det. Och nu är hon älskad och när de väl hade bestämt sig var hon efterlängtad. Men från början? Nja?!?!?!
Jag vill ju inte såra någon med mina ord.
Igår förhöll sig Biskop Eva Brunne sig till de senaste händelserna i vår stad och vårt land. Hon predikade under gudstjänsten innan Riksdagens öppnande om alla människors lika värde. Det gick inte väl hem hos alla. Knätofsbärande Jimmie Åkesson tog sina huliganer med sig och lämnade kyrkan. Eva Brunne hade antagligen vägt både fram och tillbaka hur hon skulle förhålla sig till texterna hon hade att predika över och över det faktum att SD skulle sitta i bänkarna. I hennes fall tycker jag att hon gjorde helt rätt. Hon var helt fantastisk. Jag har sällan varit så stolt över att vara en del av denna kyrka. Om ni är intresserade av att läsa hennes predikan finns den att läsa på Stockholms stifts hemsida.



Jag roas dessutom av att SD känner att de har otur med biskoparna i Sverige eftersom Koskinen var på dem i somras. Kanske så att de har otur med folk som står för människors lika värde......

Inga kommentarer: