måndag 13 september 2010

Vinden har vänt

När jag var idealistisk tonåring var jag och alla mina kamrater Vänsterpartister eller ännu mer åt det vänstra hållet. Något annat fanns inte i vår sinnesvärld. För de flesta av oss är fortfarande oppositionen det självklara valet även om det inte alltid längre är just Kommunisterna eller Vänsterpartiet. Mitt första val var det inte någon tvekan om vilka valsedlar jag skulle välja minsann.
När jag på skämt sa till mina ungdomsledare i somras på konfirmandlägret att Jesus är bevis för att det inte går att vara höger och kristen fick de stora spelet. Tydligen är det inte Vänstern som ligger högst i topp hos tonåringarna. Snarare är det Moderaterna och andra partier i Alliansen som lockar. De är till och med medlemmar i deras ungdomspartier.
I DN står det att de som röstar på Alliansen är unga och högutbildade. Jag räknar mig till båda men ungdomsledarna är väl per definition bara unga....
Jag är återigen förvirrad och känner mig gammal när jag stillsamt tänker att det var bättre förr.

Inga kommentarer: