torsdag 8 juli 2010

Skolexempel 1A?

Jag funderar över var alla dessa exempel som det pratades om i skolan är. De där enkla begravningarna där folk dör lugnt i sömnen efter 90 års leverne. Eller de vanliga dopen och vigslarna.
Min första begravning igår gick bra och var väl kanske hyfsat vanlig i alla fall. Lite yngre avliden än vanligt och lite fler anhöriga än vanligt. Som tur var var liljorna färre än vanligt. Jag kunde andas nästan hela tiden. Lite astmaspray bara. Svettas ihjäl gjorde jag nästan också.
Mitt första dop ska jag ha om någon vecka, på engelska ska det vara! Ett doptal på engelska ska det skrivas. Hepp! Tur att det finns handbok på flera språk i alla fall så jag slipper fundera på alla sådana viktiga formuleringar i alla fall.
Jag har även fått äran att få en förnyelse av vigsellöften. Det är roligt. Trevligt att folk känner att sånt är värt att fira. Min handledare har inte haft någon och jag har en min första riktiga "förrättningshelg".
Det är kul att vara präst men fy så trött jag är på kvällarna!

Inga kommentarer: