söndag 12 april 2009

Uppståndelse

Ja nu har Jesus uppstått! Sannerligen! Jag har fått följa påskens berättelser nära nära nu under min praktik. Det har varit fantastiskt att verkligen få leva påskens berättelser. Från torsdagens avklädande av altaret, vidare till långfredagens mörker och påskaftonens väntan. Igår natt gick jag till min hemförsamling för att fira påsknattsmässa och i morse for jag iväg till påskdagensgudstjänst i praktik församlingen. Det var fint och underbart eftersom det var en familj som bett om att få ha dop i gudstjänsten. De är en helt vanlig familj som inte går i kyrkan i vanliga fall men deras äldste son döptes under en påskdagsgudstjänst och de tyckte att det var så glädjefyllt och underbart att de ville att lillebror skulle få samma mottagande.
Efter det var det ett dop med två barn och sen kom vännen med "nya" flickvännen och mötte upp och vi handlade lite innan vi åkte till dem och jag fick världens godaste middag. Stark men väldigt god. Som den pensionär jag är tog jag tåget hem vid kvart över sju och var hemma halv nio. Nu är klockan snart halv tio och jag funderar på om jag "får" gå och lägga mig. Häromkvällen gick jag och la mig vid tio och jag hade ställt klockan på halv nio på morgonen. En lång natts sömn tänkte jag. Tji fick jag eftersom jag sov mig över min väckarklocka och vaknade vid elva när pojkvännens väckarklocka löjd och då var jag fortfarande trött..... Jag undrar nu alltså bara när jag ska uppstå.

Inga kommentarer: