söndag 14 november 2010

Spionen inom mig

Jag trivs bra med att bo i fler familjshus. Det är ganska kul att dessutom bo i en hästsko. Jag spanar på våra grannar åt alla håll. Jag funderar lite över deras liv och leverne. Vi har några tvärsöver som alltid tycks titta på tv. (Ska jag säga efter en låååång kväll med tv-tittande) De går alltid och lägger sig efter mig tycks det mig och går upp efter mig. Jag undrar vad de jobbar med, jag skulle gärna gå upp lite senare. Ovanför dem bor några stackars pensionärer som drar för persiennerna så fort det blir mörkt. Antagligen för att undvika sådana som jag. Däremot går de upp ungefär samtidigt som jag, men det kanske man gör när man är äldre...
I somras när alla barn var ute och lekte lärde man sig nästan namnen på dem. Det ska bli roligt att se dem nästa sommar igen, hur stora de har blivit. Då kanske vi är där och leker också.
Eftersom jag spionerar misstänker jag att folk gör detsamma med oss. Jag undrar vad de tror. Sambon som är hemma på dagarna, jag som dyker upp på kvällarna och ibland ganska sent. Kommer hem och går direkt och lägger mig. Eller om de lyckats klura ut att jag är präst med tanke på skjortorna. Jag undrar om de sett magen. Om de förstått att det är jag som dammsuger och sambon som tvättar här hemma. Sambon kanske gör rätt när han drar för gardiner och persienner för att slippa insyn.....

Inga kommentarer: