tisdag 12 oktober 2010

Skogsstyrelsen

Man får göra många varierande saker i mitt jobb. Döpa barn, begrava folk, sjunga med bebisar, fika, ha bibelsamtal och en massa annat. Igår gjorde jag något av det jag inte hade räknat med dock. Jag pratade med Skogsstyrelsen. På Skogsstyrelsen ska de ha koll på Sveriges alla träd bland annat. Där kan man också få koll på virkespriser och annat bra. Men det var inte virkespriset jag ville ha koll på när jag ringde dit. Vi vill veta lite mer om vad vi får göra med en av ekarna som står på kyrkans mark. Det är ju nämligen så att vissa ekar är fridlysta. I växeln var de så glada och trevliga så men mannen jag blev kopplad till var minst sagt träig. (Just det ja, ordskämt) Han var tydligen ute i skogen just när jag ringde och kunde inte svara. Skogen kanske förvisso är den mest naturliga arbetsplatsen när man jobbar just på Skogsstyrelsen....
Näste man jag fick prata med var inte roligare. Men han kunde i alla fall svara. Det var inte aktuellt med fridlysning av vår ek, den är ju inte ens 100 år gammal. Om en så där 500 år kanske vi skulle kunna diskutera saken. Jag förklarade då att eken skulle ha vuxit in i kyrkan då... Vi får alltså göra ungefär vad vi vill med vår ek. Det är ju betryggande. Nu ska vi bara komma överens om vad det faktiskt är vi vill göra med eken. Det är desto svårare.
Jag undrar om Skogsstyrelsen kan hjälpa till även där.....

Inga kommentarer: