tisdag 19 oktober 2010

Terrakotta armén och sambotid

Igår var jag ledig. Det var oerhört skönt eftersom förra veckan blev en sju arbetsdagarsvecka. Först sov jag oerhört länge. Nästan lika sent som sambon som gick och la sig kanske sex timmar efter mig... Fast jag låg så klart och spanade lite på honom när han sov. Han är väldigt söt när han sover.
När han kom upp tog vi det lugnt och sen begav vi oss in mot stan och styrde siktet mot Östasiatiska museet. Där finns just nu delar av Kinas terrakotta armé. Det är oerhört ovanligt att de lämnar Kina så det är liksom en chans man måste ta när de är i samma stad som man själv. Det var självklart inte alla av krigarna utan bara några få men de som var där gav en god smak av hur det verkligen ser ut i Kina. Själva utrymmet som krigarna befinner sig i är häftigt i sig. Det är ett gammalt militärt bergrum där flottan skulle hålla till i händelse av krig. Både sambon och jag tycker sådana platser är häftiga och spännande. Det var en trevlig liten utflykt.
Sen gick vi och käkade sushi. En bra asiatisk avslutning på en bra dag.

Vi har blivit bättre de senaste veckorna på att ta oss tid till varandra. Det är annars så lätt att tiden bara rinner förbi och vi inser att vi inte har setts ordentligt på flera veckor. Numera försöker vi spela lite spel eller se ett avsnitt av vår nya favoritserie, Leverage. Lite av en blandning mellan Oceans filmerna och A-team. Ett avsnitt per kväll innan sambon går till jobbet är lite lagom för att det faktiskt ska kännas som om vi har ett ordentligt familjeliv här hemma. Inte helt fel!

Inga kommentarer: