onsdag 23 juni 2010

Om jag har vad som krävs.

Just nu har Försvarsmakten en reklam som jag verkligen irriterar mig på. Den handlar om jag har vad som krävs för att få ha en åsikt om vad försvaret gör med sina pengar. Ialla fall är det så jag förstår den. Överallt på tunnelbanor och bussar står saker som "Din mamma kan leva med att Sveriges gränser kränks". Eller "Din granne vill inte ha någon hjälp vid en naturkatastrof". Jag antar att de vill säga att vi som är anti-militarister inte är för demokrati eller medmänsklighet. Själv har jag väldigt svårt att ställa upp på det. Jag är för demokrati och medmänsklighet men jag förstår inte varför vi ska ha en Försvarsmakt. Sverige har inte varit i krig på Gud vet hur länge och när det senast var en hot situation la vi oss platt för nazisterna och lät de göra som de ville.
Utbilda gärna folk att åka utomlands och göra goda insatser där men sluta jönsa runt och hävda att ryssen kommer. Om ryssen kommer så tror jag då rakt inte att det är till Sverige de kommer!
Nej jag anser mig ha rätt att ha en åsikt som skattebetalande medborgare i Sverige. Jag undrar om jag verkligen behöver göra något mer för att få ha vad som krävs....

Inga kommentarer: