torsdag 14 april 2011

Skoldebatten

Jag har försökt läsa Maciej Zarembas artiklar i DN de senaste veckorna om skolan. Jag förfasas över det jag läser (trots att jag vet att Zaremba ofta är ganska vinklad). Det känns som om årskurserna efter det att jag tog studenten för numera tio år sedan (JAG ÄR GAMMAL!) bara ägnat sig åt att grupparbeta.
Jag avskyr Jan Björklund vilket gör att jag stör mig ännu mer på att jag faktiskt också tycker att det verkar vara en flumskola. Men vi har inte riktigt samma lösning på problemen.
Jag tror trots allt på lite katederundervisning. Ibland vill man få en bra föreläsning. Så är det trots allt på universitetet. Självklart måste man få lära sig att leta information själv men jag tror att det finns en risk att många då bara letar på Wikipedia och inte förstår varför de blir anklagade för plagiat när de söker sig till högre studier. Wikipedia är superbra för att få en snabb insikt om ett visst ämne. Jag använde mig rätt mycket av det när jag läste grekiska eftersom jag är så dålig på grammatik och då fick lära mig vad pluskvamperfekt och annat lika kul är.
Man kan fråga sig varför jag inte kunde det innan....
Jag är ingen lärare eller pedagog på den nivån men jag undrar hur det ska bli om man inte i skolan får lära sig att plugga. Hur ska vi kunna stå emot rent konkurrensmässigt med andra länder?
Ärtan får börja råplugga nu!

Inga kommentarer: