onsdag 16 februari 2011

Var ska man fira gudstjänst?

Jag har två kollegor på jobbet som nästan alltid firar gudstjänst i den församlingen där vi tjänstgör. Ingen av dem bor i församlingen utan åker dit enkom för att gå på gudstjänst. Det gör inte jag. Dels tror jag för att jag har dubbelt så långt som de har men också för att jag varit fruktansvärt dålig på att fira gudstjänst på senaste tiden. Jag sover och sover istället när jag har haft möjligheten. Nu när jag kan göra det i veckorna kanske det blir bättre.
Men jag tänker nog inte åka till jobbet i alla fall. Inte när vår församlingskyrka ligger på spaningsavstånd från köksfönstret. Jag kan mer eller mindre gå när de börjar ringa (i alla fall tidigare när jag kunde gå). Dessutom tycker jag att det finns en poäng med att gå i kyrkan där vi bor. Jag tycker också om att jag kan komma på gudstjänsten hälsa lite på folk och sen pipa hem igen så snabbt jag kan och faktiskt vara hemma så pass snabbt att dagen fortfarande finns kvar. Lite av anonymiteten är ju det jag uppskattar!
Jag hade egentligen velat att vi skulle gifta oss i hemförsamlingen också men det blev inte så på grund av massa orsaker. Men det blir lite förvirrande att ha en församling där man känner sig hemma för att jag jobbar där och en som jag vill ska vara hemförsamlingen! Sen finns ju mitt andliga hem som faktiskt fortfarande är Domkyrkan i gamla hemstaden. Det är lite småknepigt. Hemförsamlingen liknar nog mer Domkyrkan än vad min jobbförsamling gör.
Nu när jag inte ska jobba på ett tag kanske jag kommer igång med att gå på gudstjänst i min hemförsamling igen. Men knepigt är det.

Inga kommentarer: