tisdag 22 februari 2011

Stockholmsmössor och det egna ansvaret

Fenomenet "Stockholmsmössan" (klicka på länken för bild) har slutligen nått även mitt sinne. Jag hade inte insett att det fanns just en Stockholmsmössa. Grejen med själva mössan är ju att den blev känd genom att olika bloggare fick den gratis och började prisa den på sina bloggar. Tydligen har även Pernilla Wahlgren, prinsessorna samt Silvia varsinn mössa.
Det hela är en stickad kreation med en boll på toppen. Själva problemet med mössan och det som har skapat debatt är att bollen inte är av garn utan av silverräv. Silverräv får bara födas upp i Finland och tyvärr är förhållandena ganska avskyvärda. De avlivas dessutom med att få en elstav i rumpan och en i munnen för att sedan få en ordentlig stöt. Avskyvärt.
Allt för att folk ska få små bollar på sina mössor.
En ung tjej som blev intervjuad på nyheterna ansåg att det var affärens ansvar att ta reda på om rävarna hade det bra eller inte innan de blev mössa. De sålde ju faktiskt saker som folk tyckte var snygga.
Först tyckte jag att hon bara var dum i huvudet (det har inte ändrats helt) men sen funderade jag lite.
Jag köper kläder i affärer för att jag tycker de är snygga. Affärer som HM, Gina Tricot, Stadium och så vidare. I mitt stilla sinne anser jag att det är affären som är ansvarig för att se till att kläderna tillverkas på humana sätt. Men samtidigt inser jag att det inte är möjligt för mig att köpa en ny kjol på 149:- samtidigt som den som har tillverkat kjolen får en vettig lön. Det går helt enkelt inte ihop! Där borde jag ha mitt ansvar på samma sätt som tofsbärarna har sitt ansvar.
Jag väljer att inte köpa päls för att jag tycker det är förkastligt men jag köper mer än gärna billiga kläder. Hur kommer det sig?
Vilka fler stenar kastar jag i mitt glashus?

Inga kommentarer: