torsdag 24 februari 2011

Baka baka liten kaka

Med jämna mellanrum får jag för mig att jag ska vara huslig. Då bakar jag. På sistone har jag gjort det lite mer än vad jag brukar. Jag har ju trots allt varit hemma på ett helt annat sätt de två senaste veckorna än vad jag varit på väldigt länge.
Häromdagen bakade jag bullar. Dels med mandelmassa och dels med kanel. Anledningen till denna uppdelning är att jag egentligen inte är så förtjust i kanelbullar, därför fick det bli mandelmassebullar också.
Idag har jag bakat Jordgubbsgrottor. En variant till Hallongrottor eftersom vi har jordgubbssylt och inte hallonsylt hemma.
Det finns även mandelmassa kvar hemma så nu funderar jag på vad jag ska göra med den. Vilka kakor ska bakas? Maken köpte också extra jäst när han handlade till mina bullar. Den jästen är för vanlig deg och inte söt deg men jag antar att det går bra det med.
Dessa funderingar är nog alla bevis på hur ovan jag egentligen är vid att baka. Jag vet inte riktigt hur man gör. Men jag tycker det är roligt. Nästan jämt i alla fall... Jag blir riktigt irriterad när våra överambitiösa brandlarm sätter igång bara jag tittar på ugnen.
Nu väntar jag hem maken från jobbet som hävdade på telefon att han skulle äta upp alla mina Jordgubbsgrottor. Vi får väl se hur det blir med den saken!

Inga kommentarer: