tisdag 25 november 2008

Musik

När jag är ute och kör lyssnar jag mycket på radio och därmed mycket musik. Jag har alltid gillat musik och lyssnar nästan för det mesta, när jag är ute och går, är hemma, ja som sagt nästan hela tiden. Det här gör att jag har många minnen och tankar som jag förknippar med olika sorters musik. Jag har en del minnen som bara ploppar upp när jag hör vissa låtar. Jag tänker bland annat på boken "Alis med is" när jag hör vissa Rod Stewart låtar. Jag tänker även på alla Harry Potter böckerna när jag lyssnar på Lopptroops "Modern day city symphonie". Listan kan göras lång. Hemma hos pojkvännen hittade jag någon slags "Best of"-skiva från sent 90-tal som tydligen hör ihop med hans lumpartid, så även han har konstiga minnen till konstig musik. Jag har även lite Blur som passar ihop min konfirmationstid. Sen finns det vissa sånger som är förknippade med vissa personer eller vissa tillfällen. När jag hör Gyllene tider blir det nästan automatiskt första kärleken. U2 och vissa Cardigan låtar är första riktiga pojkvännen. Exet blir det Ghostbusters och när det tog slut fanns det en låt på radio med texten "That that doesn't kill me will only make me stronger". Tänk så rätt så rätt. Förra hösten har påverkats mycket av Shout out louds och Florence Valentine. Men tänker ni nu, pojkvännen då??? Jaaa, han är ett kapitel för sig. När vi träffades insåg vi ganska snabbt att vi har ganska olika musiksmak, vi är båda lite tveksamma till att den andres musik kan räknas som musik men vi enas omkring Winnerbäck. När vi träffades lyssnade jag också mycket på Governor Andy och den musiken får mig alltid att tänka på honom och tunnelbanan mellan hans boende och mina föräldrars. Sen kan man ju faktiskt säga att all musik som handlar om kärlek och hur mycket man tycker om någon. Nuff said.

Inga kommentarer: