tisdag 14 oktober 2008

Så var det det där med självförtroende

Pojkvännen och jag satt häromdagen och tittade på Sverige - Portugal matchen. Det finns mycket man kan säga om den och det svenska landslaget men jag håller mig idag till ett enda ämne nämligen självförtroendet. För mig känns det nämligen som om laget spelar som om de inte har något självförtroende. Det är som om de inte tror att de kan vinna och alltså gör de inte det. Varför är det då så här kan man fråga sig.... Jag har funderat och funderat och har i mina funderingar kommit fram till att det handlar om... tamtaratam... kläderna!
När jag har på mig kläder som jag inte gillar känner jag mig obekväm och kan inte prestera så som jag borde. Det finns trots allt en anledning till att det skämtas mycket om att kvinnor frågar sina respektive om de ser tjocka ut i sina kläder. Jag mår som bäst när jag är snyggt klädd och känner mig rätt anpassad för det jag ska göra, om det så är att gå till skolan eller fika med vänner. Det är lika jobbigt att vara överklädd som underklädd (?). Jag tycker egentligen inte om att röra mig i bussförar kläder på stan om jag inte är direkt på väg till jobbet men ibland måste jag eftersom jag vill ha ett liv förutom att jobba. Det är nästan bäst att ha på sig kläderna med företagsnamnet för då förstår folk att det inte är mina kläder och att jag inte valt själv att inhandla dem. Jag förklarade det för pojkvännen häromdagen att det kändes som om det skulle dyka upp en arg piffig kvinna med ett tvteam och hojta att hon ska rädda mig från min egen dåliga stil när jag går runt i de kläderna.
Kläder är alltså väldigt viktiga för välbefinnandet och det tror jag att alla mer eller mindre tycker. Även vännen som påstår sig vara helt ointresserad av kläder har nu stora funderingar över hur hennes framtida kaftan och prästblusar (skjortor?) ska se ut. Allt för att hon ska kunna känna sig bekväm i sitt framtida yrkesliv.
Alltså har jag ett tips till Lagerbäck och laget; byt uniform, hitta kläder som ni trivs i och tro på att ni kan vinna!!!

Ps: Jag tror faktiskt det gäller oss alla....

1 kommentar:

Blivande prostinnan sa...

hehehe
till o me jag bryr mig om kläder!!!!men det är nog som du säger man måste ju ha de där kläderna och då är det lika bra att trivas och känna sig ok i dem!