söndag 11 september 2011

Synad i sömmarna

Ibland får man tillfälle att syna sig själv i sömmarna. Att få syn på sina egna fördomar. Idag var en sån dag. Min vän har en kusin från Thailand. Kusinen har träffat en sydafrikan och de ska bli föräldrar. Tjoho! Helt plötsligt kände jag att för att kunna föreställa mig detta par och detta barn behövde jag veta om mannen var vit eller inte. Det är ju inte helt säkert vilket eller om man är från Sydafrika. Jag vet inte vqrför jag behövde veta eller varför jag tänkte att det var bra för det framtida barnet att han är vit.
För mig blev blandningen thai och svart svår förståelig. Är det för att man aldrig får se den på tv? Att vi på något sätt föreställer oss vit som norm och att allt blandas bra med det. Hade mannen varit svart hade barnet blivit underbart och älskat och jag tror inte att det hade spelat in i beslutet att bli föräldrar.
Jag känner mig oerhört dum och rannsakar mig själv. Jag skäms över min fråga och mina tankar. Det är dags att syna mig själv i sömmarna...
Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer: