måndag 29 december 2008

Hoppas

Det sägs ju att hoppet är det sista som överger människan, vad får man då hoppas på? Är det "tillåtet" att hoppas på allt? Får man hoppas på bra betyg på tentan om man samtidigt som man hoppas på att någon annan ska få dåligt betyg? Är det okej att hoppas på att man kommer "hinna före" en del personer med viktiga livsbeslut som familj och barn? Är inte det småsint? Får man hoppas att någon av ens vänner gör slut med sin partner bara för att man tror att det finns någon som är bättre lämpad för vännen där ute? Får man bara hoppas på bra saker eller får man hoppas på dåliga också? Som att man ska bli sjuk vid ett visst tillfälle för att man bara inte orkar jobba eller plugga mer just då. Ibland hoppas jag på att de som är snäsiga mot mig ska få någon som är snäsiga mot dem som hämnd, men är det något man "får" hoppas på?
Jag kanske helt enkelt bara ska nöja mig med att hoppas på bra saker för mig och de runt omkring mig. Säkrast så.

Inga kommentarer: