tisdag 17 maj 2011

Människovärde

Igår tittade jag min vana trogen på CSI. Jag gillar den sortens program men igår tog jag illa vid mig. De utredde ett mord i ett fängelse. När de skulle söka igenom fångarnas celler eller överhuvudtaget talade med dem gjorde de det med ett sådant förakt. De kastade omkring på deras saker och foton. De hotade med att sätta dit deras anhöriga och hotade till och med barn i deras omgivning. Jag tror inte att den attityden är hittepå. Jag tror att det är den inställningen många har till frihetsberövade personer.
Visst, man sitter i fängelse för att man har gjort något hemskt. Man förtjänar antagligen att sitta där. Det bestrider jag inte. Vad jag däremot hävdar är att alla har ett människovärde. Att vi inte ska tappa det även i dessa fall. Alla människor förtjänar att bli bemötta med respekt och sedda som de individer de är, inte bara som en del av ett ont kollektiv.
I Sverige talar vi om kriminalvård, att vi hoppas på att folk ska kunna vårdas till det bättre. Jag hoppas att det är sant. Att det faktiskt är den attityden som finns i våra svenska fängelser. Den dagen vi tappar tron till människovärdet är vi på en farlig väg nedåt.....

Inga kommentarer: