fredag 18 mars 2011

Arbetsplatskonflikter

Häromdagen var maken och jag på banken. Vi fixade lite med vår gemensamma ekonomi. När vi var där bevittnade vi delar av vad jag tror var en arbetsplatskonflikt. Den tjejen som vi satt med frågade sin kollega om inte Maja (eller vad kan ha hetat) skulle komma ner och hjälpa till. Jo svarade kollegan. Sen kom det. Hon fortsatte med att säga "Fast hon kanske inte vet att Ville (eller vad han nu hette) har gått ut."
"Jasså" svarade vår tjej, "han gick bara utan att säga något". "Japp" svarade kollegan. Sen kom en talande tystnad.
Jag misstänker att denne Ville ofta gör detta och att kvinnorna tröttnat på det. Deras konversation sa egentligen mycket mycket mer än de ord som faktiskt sas.
Det fick mig att fundera över de konflikter som faktiskt finns på min arbetsplats. Ibland kommer det små kommentarer och tankar även när det är obehöriga i närheten. Vi tänker kanske att det inte märks men precis som jag såg den tysta konversationen hos bankkvinnorna kan nog de flesta se igenom våra konversationer.
Vilket intryck ger det våra besökare och frivilliga? Jag deltar inte så aktivt i fastan i år tyvärr för fokus ligger helt på bebis, men jag tänker att detta ska nog bli min fasta ändå. En lite mer långtgående fasta. Försöka att hålla mig fortsatt utanför våra arbetsplatskonflikter och försöka att inte prata om det inför folk, eller helst inte alls!

Inga kommentarer: