måndag 31 oktober 2011

Landet!

I det kontrakt jag jobbar finns det en församling som onekligen är en landsförsamling. De har två och en halv präst, en sekreterare är den administrativa personalen och barnverksamheten består av en kvinna som jobbar totalt åtta timmar i veckan.
Lite annorlunda mot oss där vi är elva präster och ett helt hav av administrativ personal och massa personal till barnverksamheten. Ute i den församlingen behövde de hjälp i helgen. Deras två präster var någon annanstans och de vände sig till oss för att höra om någon av oss kunde ta gudstjänsten. Jag gjorde det. Det är ju kul att prova något annat.
Vi firade söndagsgudstjänst som är en liten gudstjänst som vem som helst kan leda egentligen. Smart, i fall man inte får tag på någon extra präst. Det var jag, kantor, vaktmästare, kyrkvärd, sju besökare och kören. Det var tur att kören var med för annars hade det blivit väldigt tomt i bänkarna. Jag kommer ändå från en församling där det går runt 40 personer i kyrkan på en vanlig gudstjänst. Det var intressant. En av de som var där hade med sig flytväst. Han skulle antagligen ta båten tillbaka ut i skärgården när jag var klar. Det är lite skillnad det! Konfirmand var han också!
Jag tyckte att det var oerhört roligt att få prova på att tjänstgöra i en sådan församling samtidigt som jag är glad över att det inte är där jag jobbar jämt. Oerhört vackert men oerhört ensamt.
Lustigt att tänka att sådana församlingar finns så nära Stockholm och så oerhört nära där jag jobbar mitt i betongen.

Inga kommentarer: