måndag 11 juli 2011

Gift, skild, annat

Jag vill bara börja med att skriva att maken och jag inte tänker skilja oss. Lite längre än ett halvår ska vi nog klara av, vi siktar på en evighet.
Nåväl.
Jag har flera vänner som är skilda. Det började med att de var gifta. De flesta trivdes till en början bra med att vara gifta och trivs nu väldigt bra som skilda. Men jag kan tycka att det inte är skilsmässan som definierar dem.
När man ska fylla i papper och dylikt från myndigheter ska man allt som oftast fylla i social status. Lite som på facebook. Bland alla dessa papper finns alternativen gift, skild, singel. Det står också på ens personbevis om man begär ut ett.
Är det verkligen så att ens skilsmässa kan beskriva vem man är resten av livet? Hade man varit sambos och separerat hade det aldrig märkts. Jag har separerat från två sambos i mitt liv och det har aldrig dykt upp på något personbevis. Det har i myndighetsvärlden gått obemärkt förbi.
Innan mamma gifte om sig stod det skild på hennes personbevis. Kunde hon inte fått gå tillbaka till singel där efter ett tag? Det blir ju som att det krossade äktenskapet mellan henne och pappa blir det viktiga.
Jag förstår inte riktigt. Den enda gången det är viktigt att man faktiskt är skild är väl när man ska gifta om sig. Det kanske borde finnas en preskriberingstid på skilsmässor. Att man efter fem år går från skild till singel igen. För så tror jag de flesta känner sig.

Inga kommentarer: